Ankara Belediyesi’ne iş başvurusuyapmak için sayfamızdan Ankara Belediye’sinin tarihçesini inceleyin, devamında Ankara Belediyesi Personel ilanları ve Ankara Belediyesi İşçi Alımı haberlerine ait linki bulabilirsiniz.
Türkiye Cumhuriyeti Osmanlı İmparatorluğundan merkeziyetçi bir
yönetim yapısı devraldı. Cumhuriyet dönemi belediyeciliğini etkileyen
düzenlemelerin başında anayasalar gelmektedir. Bunlardan ilki 1921
Anayasasıdır. Ankara’nın Başkent oluşu ve o günkü yöneticilerin örnek
bir kent yaratma düşüncesi imar faaliyetlerini hızlandırmıştır. Bu
yönüyle de Ankara, belediyecilik açısından önemli bir laboratuar
olmuştur, ilkin 16 Şubat 1924 tarihinde 417 sayılı yasa ile Ankara
Şehremaneti kurulmuştur.
Ankara Şehremaneti 1924-1930 yılları arasında çok önemli görevler
üstlenmiştir. Bu dönemde bataklıklar kurutulmuş, kamulaştırmalar
yapılmış, yapı malzemeleri için fabrikalar açılmış, çalışan işçilerin
konut ihtiyacı giderilmiş, gaz deposu, un fabrikası ve fırın
yaptırılmış, Ankara’nın imar planı için bir yarışma düzenlenmiştir.
Şehremaneti Yasası 1930 yılında çıkarılan 1580 sayılı yasa ile
yürürlükten kaldırılmıştır. 1580 sayılı yasa günümüze kadar çeşitli
değişiklikler geçirmekle birlikte bugünkü belediyelerin görev, yetki ve
sorumluluklarını belirleyen temel kaynak olmuştur. Cumhuriyetin
kuruluşundan 1946 yılına kadarki dönem tek parti dönemi olduğundan
demokratik kurumlara rastlanmamaktadır.
1580 sayılı yasadaki en önemli değişiklik 23.03.1984 tarihinde kabul
edilen Büyükşehir Belediyelerinin Kuruluşu Hakkındaki 195 sayılı KHK ile
olmuştur. Daha sonra bu kararname 09.07.1984 tarihinde 3030 sayılı yasa
ile değiştirilmiştir.
Bu arada, yerel yönetim alanında yapılan en önemli düzenlemeler ise
1928 yılında kabul edilen 1351 sayılı “Ankara îmar Müdürlüğü Kanunu”,
1933 yılında kabul edilen “Belediyeler Bankası Kanunu”, 1945 yılında
kabul edilen “İller Bankası” kanunu, 1956 yılında kabul edilen 6785
sayılı “İmar Kanunu” ve 1958 yılında 7116 sayılı yasa ile kabul edilen
“İmar ve İskan Bakanlığının Kuruluşuna Dair Kanun” olmuştur. Bilahare 9
Kasım 1985 tarihinde 3194 sayılı yasa ile imar kanunu bugünkü halini
almıştır.
Osmanlı devlet yapısına Batıdan geçen belediyecilik, uzun yıllar
merkezi yönetimin gölgesinde kalarak unutulmuştur. Bilimsel ve
teknolojik gelişmelerden yeterince yararlanamamış, gayri safı milli
hasıladan aldığı pay düşük kalmıştır. (% 0,5 civarında)
Merkezi hükümetlerce belediyelere kaynak aktarımı da genellikle
belediye başkanlarının siyasi eğilimlerine göre belirlenmiştir. Bu
nedenle belediyelerin büyük ve orta ölçekli kentsel projeler
üretebilmesi için 1980′li yıllan beklemek gerekmiştir.
Bu yıllarda kabul edilen 2464 sayılı belediye gelirleri yasasıyla,
belediyelerin gayri safî milli hasıladan elde ettiği pay bazı yıllarda %
4′e kadar çıkabilmiştir. 2380 sayılı yasa çerçevesinde nüfus esasına
göre belediyelere verilen genel bütçe paylarına ilave olarak, 3030
sayılı yasa ile büyük şehir belediyelerine o ilde toplanan vergilerden
ayrı bir pay verilmesi, emlak vergisi toplama yetkisinin belediyelere
devredilmesi, çeşitli fonlardan ek kaynak tahsisi, belediyelere nispeten
rahat bir nefes aldırmışsa da yapılan hizmetlerin kapsam ve derinliğine
uygun bir ekonomik yapı oluşturulamamıştır.
Ankara Belediye’sinin iletişim sayfasına buradan ulaşabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder